Wojna, oczko, makao, oszust. Gry w karty – informacje, zasady gry. Popularne gry karciane ciekawostki – wszystko, co warto o nich wiedzieć
Spis treści:
1. Wojna – zostań wielkim strategiem
Jest to jedna z najpopularniejszych i jednocześnie najprostszych gier karcianych. Do rozgrywki używa się pełnej talii kart (52). Przetasowany stos dzieli się na dwie lub więcej równych części w zależności od liczby uczestników gry. W grze kolory nie odgrywają żadnego znaczenia. Gra polega na wykładaniu po kolei po jednej karcie i porównywaniu ich wartości. Większa liczba pokonuje słabszą. W momencie, gdy wyłożone karty mają taką samą siłę np. 2 na 2 lub król na króla, następuje wojna. Należy wyłożyć po jednej karcie zakrytej i położyć następną kartę, tym razem odkrytą. Karta, która będzie miała wyższą wartość wygrywa pojedynek. Gra kończy się w momencie, w którym jeden z gracz zdobędzie wszystkie karty swoich przeciwników.
2. Oczko (21) – szczęście się przyda
Oczko, czyli inaczej gra w dwadzieścia jeden, to kolejna prosta gra karciana. Gracze otrzymują kolejne karty do momentu w którym nie ma już więcej kart lub jeden z graczy otrzyma wynik 21 lub większy. Wygrywa osoba, która na koniec gry uzyskała 21 oczek lub będzie im najbliższa. W oczko gra się niepełną talią – od 2 do asa.
Bardzo podobną do gry w oczko jest gra Blackjack. Jest to po prostu kasynowa wersja tej gry, gdzie najwyższym układem jest tzw. Blackjack – as i 10 lub figura za który zyskuje się do 150% zakładu.
3. Oszust – czyli cwaniak wygrywa
Gra w oszusta znana jest pod różnymi innymi nazwami, jak np. cygan, nie wierzę albo: tkacz. Jest to jedna z najczęstszych imprezowych gier. Zasady gry nie są zbytnio skomplikowane, a rozgrywka jest szybka i przysparza wiele emocji. Najczęściej do gry wykorzystuje się pełną talię, czyli 52 karty. Rozdający kładzie pierwszą kartę odkrytą na stole, a pozostali gracze dokładają po jednej karcie zakrytej. Uczestnicy zobowiązani są położyć kartę o takiej samej wartości lub kolorze do pierwszej rzuconej, ale możliwe jest również oszukanie pozostałych graczy. Każda następna osoba w grze ma możliwość położenia lub sprawdzenia ostatniej rzuconej karty. W momencie, kiedy okazuje się, że karta jest oszukana to cały stos trafia na ręka osoby, która oszukała, jeżeli jest właściwa to osoba sprawdzająca musi przyjąć stos na rękę. Grę wygrywa osoba, która, jako pierwsza pozbędzie się wszystkich kart z ręki.
4. Makao/Makau
Gra karciana pochodząca z Chin, a dokładniej z chińskiego miasta będącego w dawnych czasach stolicą hazardu. Gra ta szybko zyskała na popularności w wielu krajach ze względu na prostotę zasad, szybkość rozgrywki i wiele emocji. Interesującą ciekawostką jest to, iż zasady do gry w tę karciankę nie opracowano w samych Chinach a w Europie. Makao posiada podobne reguły, co amerykańska gra karciana UNO.
Do gry w makao potrzebnych jest od 2 do 4, a nawet i więcej graczy. Każdy z uczestników gry otrzymuje pięć kart, których nie pokazuje pozostałym graczom. Na środek stołu trafia jedna odkryta karta. Gracze po kolei wykładają z ręki w tym samym kolorze lub o takiej samej figurze. Kiedy na ręku u gracza pozostaje tylko jedna karta musi powiedzieć „makao!”, jeżeli tego nie zrobi, spotyka go kara i musi dobrać 5 kart ze stosu na swoją rękę.
W makao występuje wiele kart funkcyjnych. Oto one:
2 – następny gracz musi dobrać dwie karty, lub położyć 2, czy zmusza kolejnego gracza do pobrania sumy wyłożonych już kart.
3 – następny gracz musi dobrać trzy karty, lub położyć 3, czy zmusza kolejnego gracza do pobrania sumy wyłożonych już kart.
4 – powoduje zatrzymanie kolejki następnego gracza, chyba, że położy on inną kartę z symbolem 4. Wówczas zastopowanie kolejki spada na kolejnego uczestnika gry.
Walet – wykładając waleta można zarządzać od wszystkich graczy konkretnej karty od 5 do 10, co oznacza, że każdy włącznie z graczem zagrywającym waleta, ma obowiązek wyłożyć daną kartę. Żądanie może być zmienione tylko i wyłącznie poprzez rzucenie innego waleta.
Dama – „dama na wszystko, wszystko na damę” – oznacza to mniej więcej, że można zagrać na damę dowolną kartą i tak samo można na nią położyć każdą kartę bez względu na to jaki ma kolor czy wartość. Dama nie działa jednak w wypadku kart funkcyjnych i ich nie neutralizuje.
Król Pik – karta ta skutkuje tym iż poprzedni gracz ma obowiązek pobrać ze stosu pięć kart. Gracz jednak ma możliwość położenia na króla 2 lub 3 pik, wówczas karty musi pobrać gracz rzucając króla.
Król kier – następny w kolejności gracz musi wziąć ze stosu pięć kart, chyba że (tak jak w przypadku króla pik), gracz przebije króla 2 lub 3 kier i karty będzie musiała wówczas dobrać następna osoba w kolejności.
As – zagrywając asa uczestnik gry ma możliwość zmiany koloru następnych kart lub pozostawienie go bez zmian w zależności od tego, co będzie najdogodniejsze dla danej osoby w tym momencie).
Gry karciane ciekawostki: (c) CasinoSport.pl
Zobacz też:
> Najlepsze gry platformowe